Gistad brandstation startade redan 1952. Tidigare låg brandstationen vid macken i Linghem.
Brandstationen var ett ämne som diskuterades extra mycket på en av studiecirklarna under våren 2026.
Köp vår gamla brandstation! Läs mer hos mäklaren på https://liweestate.se/till-salu/skiffervagen-10-gua-tpt/
Nu finns möjligheten att förvärva den gamla brandstationen i Gistad. Fastigheten inrymmer idag 3 lägenheter, kontor och två garage med tillhörande omklädning och bastu. Fastigheten har de senaste åren genomgått flertalet värdefulla renoveringar. Bedömt hyresvärde uppgår till ca 430 000 kr.
På bilden ovan hade man ännu inte höjt den vänstra porten, så att den nya högre brandbilen skulle kunna komma in.

Lennart Johansson skrev för några år sedan på facebook: Jag var med när borgarbrandkåren bildades och byggnaden var helt ny. Kan inte årtalet men det bör ha varit på 50-talet någon gång. ”Hesa Fredrik” sitter på taknocken på den här bilden men i början satt larmet på en hög stolpe vid Gistad Taxi (Kumlalund). Dom hade ju ständig jour så det var till taxi man fick ringa om det brann eller annan akut händelse. Vid stolpen fanns det en liten ”byggnad” (skåp), som innehöll gastuber som man fick öppna. Eftersom jag då bodde i Ulriksdal (närmaste granne till Kumlalund) såg jag vid flera tillfällen hur någon sprang ut från taxistationen för att dra igång larmet. Jättespännande för en liten pys som jag att se hur ”gubbarna” sedan kom farande till brandstationen. De flesta jobbade nog på vägförvaltningen och hade inte så lång väg dit.
Två äldre bilder ovan från brandkårens baksida och nedan en bild från 2026 från mäklarfiran





























Lämna ett svar